reklama

"Som tu, kým s Tebou nie je mama"

Jeden septembrový piatok som ráno sadla do vlaku a viezla som sa do Žiliny. V Žiline už na mňa čakala Danka z Občianskeho združenia Rozum a cit. OZ podporuje náhradných rodičov a ich detičky poradenstvom, projektami a inými službami. Danka je ideovou mamou projektu “Som tu, kým s Tebou nie je mama”, pri ktorom som pomáhala.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Šijeme
Šijeme 

Aby som Vás nezavádzala, o projekte som pre vás niečo opísala zo stránky OZ Rozum a cit:Relaxačno-terapeutický pobyt zameraný na budovanie identity dieťaťa v náhradnej rodine vytvorením patchworku životného príbehu. Projekt predpokladá účasť rodín s odrastenejšími deťmi, ktoré pracujú „s materiálom zo svojej minulosti“ za pomoci terapeutov a lektoriek šitia. Víkendu predchádza materiálová príprava a stretnutie rodiny s koordinátorom projektu. Výsledkom je vlastnoručne ušitá deka z jednotlivých kúskov, ktorá mapuje život dieťaťa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Deti so svojimi novými vankúšikmi
Deti so svojimi novými vankúšikmi 

Inými slovami - naším cieľom bolo ušiť patchworkové spomienkové deky, ktoré deťom pomôžu pri hľadaní vlastnej identity. Základom pre šitie boli fotografie, listy, diplomy, či kresby. Deti spolu so svojimi náhradnými rodičmi (tie väčšie dokonca samé) si doma pripravili všetok "spomienkový materiál", ktorý chceli mať na svojej deke. Lektorky pomohli všetkým pri tlačení obrázkov na fotolátku.

Magdalénka s Jánom a chlapcami.
Magdalénka s Jánom a chlapcami. 

Magdalénka s Jánom a chlapcami (na obrázku hore). Tri deky by mamina ušiť nestihla, tak každý synček dostal svoj vankúšik so spoločnou fotografiou (viď predošlý obrázok). Ocino drží nástenný quilt, ktorý je spoločný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Potom sme začali fotografie a obrázky orezávať, triediť a zoraďovať. Pokračovali sme výberom látok. Tak, aby sa páčili deťom aj mamám a aby sa farebne hodili do izbičiek :-). Potom sme už len rezali, šili a žehlili. Všetky maminy boli veľmi-veľmi šikovné. Veď povedzte - niektoré ušili za dva dni takmer kompletné deky! Niektoré dokonca dve a k tomu nejaké patchworkové vankúšiky. A to nikdy predtým niečo podobné nešili a s patchworkom sa stretli prvý raz. Prítomní ockovia sa nenechali zahanbiť. Žehlili, podávali, niektorí sa dokonca skamarátili s rotačným rezačom a pravítkom, iní zase šili.

Alenka ušila pre oboch chlapcov deky.
Alenka ušila pre oboch chlapcov deky. 

Alenka ušila pre oboch chlapcov deky (na obrázku hore). Každému inú, ale patriace k sebe. Tak, ako bratia :-).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Alenka, Ján a Saška.
Alenka, Ján a Saška. 

Alenka, Ján a Saška (na obrázku hore). Deka je výsledkom spoločnej práce všetkých troch.

Anička, Martin a Dianka.
Anička, Martin a Dianka. 

Anička, Martin a Dianka (na obrázku hore). Obe deti si odnášali svoju deku, na ktorú si spomienkový materiál vyberali celkom sami.

Diankina "sólovka" na želanie.
Diankina "sólovka" na želanie. 

Diankina "sólovka" na želanie. Fotografie na látke, ktoré sa nám už nevmestili na deku, našli uplatnenie na vankúšiku. Je ušitý z látok ladiacich k spomienkovej deke.

Pre mňa bol celý pobyt citovo náročný, ale veľmi obohacujúci: Pri orezávaní a triedení fotografií a obrázkov som sa zoznamovala s osudmi detí a ich náhradných rodičov. Každý osud je jedinečný, často veľmi smutný. Rodičom i deťom patrí môj obdiv. Nie všetky ich dni sú také bezstarostné a hladké, ako týchto pár dní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Myslím, že všetkým sa víkend páčil, pre mnohých to bolo vybočenie z denného stereotypu. Oddýchli si, naučili sa niečo nové, porozprávali sa o problémoch a boli spolu ako rodina. Ďakujem všetkých, že ma na chvíľu vzali medzi seba a mohla som pomôcť!

Dagmar Méresová

Dagmar Méresová

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Učím patchwork šiť a vidieť po svojom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu